Langkau ke kandungan utama

Panduan untuk kehidupan yang lebih lestari

Mengurangkan sisa, menjimatkan tenaga dan air, serta menjaga apa yang anda sudah ada – beberapa cara untuk memelihara sumber dan malahan, mungkin menjimatkan wang di rumah. Tindakan kecil anda setiap hari semuanya bertambah. Jadi ini beberapa idea untuk membolehkan anda bermula.

Tong kitar semula pada unit rak berwarna hijau dengan kabinet pada dinding berwarna kelabu di sebelah rak yang digantungkan beg.
Tong kitar semula pada unit rak berwarna hijau dengan kabinet pada dinding berwarna kelabu di sebelah rak yang digantungkan beg.

Cara menjimatkan tenaga di rumah

Tenaga biasanya satu perbelanjaan besar untuk setiap rumah. Untungnya, terdapat beberapa cara mudah yang anda boleh lakukan untuk menggunakan tenaga anda secara lebih bijak – dan juga ada kalanya untuk mengurangkan kos.

Lihat panduan tentang tenaga
Tangan seseorang sedang menekan suis hidup/mati pada kord lampu kerja LED FUBBLA berwarna putih di atas meja dulang berwarna biru muda.
Lihat panduan tentang tenaga

Cara menguruskan sisa di rumah

Sejumlah sisa tertentu hanya satu fakta kehidupan. Tetapi terdapat cara mengurangkan jumlah sisa yang anda jana di rumah, yang boleh membantu anda menjimatkan sumber – dan pada masa yang sama, mendapatkan rumah yang teratur.

Lihat panduan tentang sisa
Seseorang sedang melupuskan sisa rumah dengan mengisih sisa makanan ke dalam tong pengisian sisa HÅLLBAR di dalam laci dengan empat tong.
Lihat panduan tentang sisa

Cara menjimatkan air di rumah

Dalam banyak kawasan, air bersih boleh menjadi sumber yang kekurangan. Dengan beberapa produk rumah dan tabiat yang ringkas, anda boleh mengurangkan bahan yang menjadi sisa.

Lihat panduan tentang air
Paip pencampur dapur VIMMERN buatan keluli tahan karat dengan semburan tangan di sink sisipan BOHOLMEN bulat, penapis di dinding belakang.
Lihat panduan tentang air

Cara memberikan perabot hayat yang lebih lama

Adakah anda pasti unit perabot itu tiada kegunaan selanjutnya? Panduan ini melihat cara memanjangkan hayat – dan memaksimumkan nilai – apa yang anda sudah ada.

Lihat panduan tentang perabot
Tangan seseorang sedang memegang berus untuk menyapu cat berwarna kelabu pada permukaan atas unit perabot kayu pain yang tidak dirawat.
Lihat panduan tentang perabot

Cara menggunakan secara kurang dan menggunakan semula secara lebih

Untuk kebanyakan produk boleh lupus, sentiasa ada alternatif untuk digunakan semula. Dan itu boleh menjadi lebih jimat, serta kurang membazir.

Lihat panduan tentang boleh guna semula
Di atas landas cencang kayu, seseorang menutup tembikai yang dipotong dengan penutup makanan ÖVERMÄTT silikon yang boleh digunakan semula.
Lihat panduan tentang boleh guna semula

Cara untuk makan secara lebih lestari

Pilihan yang anda buat tentang makanan boleh membuat perbezaan. Untungnya, pilihan makanan pintar juga boleh menjadi yang enak!

Lihat panduan tentang makanan
Seseorang sedang menaburkan herba hijau yang dicencang pada bebola tumbuhan HUVUDROLL di dalam kuali penggoreng IKEA 365+ pada hob.
Lihat panduan tentang makanan